تجهیزات راه اندازی ویدئو کنفرانس

راه اندازی ویدئو کنفرانس

تجهیزات راه اندازی ویدئو کنفرانس
تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی ویدئو کنفرانس را با یک مثال معرفی می‌کنیم که رایج‌ترین نوع استفاده از سیستم ویدئو کنفرانس است.
یک ارتباط تصویری بین مدیریت یک بخش یا سازمان با سایر مدیران سازمان یا دیگر سازمان‌های مرتبط از طرف مدیر مذکور ممکن است به صورت نرم‌افزاری و از طریق یک پایانه‌ی نرم‌افزاری مانند نرم افزار قدرتمند ویدئوکنفرانس SoftPhone صورت بگیرد. این پایانه به پایانه‌ی میزکار موسوم است. در طرف دیگر اعضای مدیران سازمان یا کمپانی در سالن کنفرانس از یک پایانه‌ی سخت‌افزاری مانند سری Express یا Icon شرکت لایف سایز استفاده خواهند کرد. این پایانه با عنوان پایانه‌ی اتاق کنفرانس شناخته می‌شود.
تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی پایانه‌ی میزکار، یک وب‌کم با کیفیت HD و یک میکروفن و بلندگو (هدست) و دسترسی به یک اینترنت با سرعت مناسب و یا اینترانت سازمانی و هم‌چنین یک رایانه‌ی شخصی یا رایانه‌ی همراه است که نرم‌افزار و تجهیزات ویدئو کنفرانس روی آن راه اندازی می‌شود.
تجهیزات مورد نیاز در پایانه‌ی اتاق کنفرانس یک دوربین با کیفیت بالا (ترجیحا PTZ که بتواند زاویه‌ی دید بالایی را جاروب کند) با بزرگنمایی نوری مناسب (مثلا ۴x یا ۱۰x متناسب با مساحت اتاق ویدئو کنفرانس)، یک کدک، یک میکروفون، یک بلندگو، یک نمایشگر و یک بستر اینترنت مناسب است. دوربین و میکروفن تصویر و صدا را دریافت کرده، کدک تصویر و صدا را دیجیتال نموده و سپس آن را کدگذاری (فشرده‌سازی) و رمزگذاری کرده و سپس با اعمال تغییراتی داده را به بستر اینترنت تحویل می‌دهد. در جهت معکوس کدک داده را از اینترنت یا اینترانت دریافت کرده کدگشایی و رمزگشایی نموده و به نمایشگر و بلندگو تحویل می‌دهد.
در دو حالت فوق تنها یک ارتباط دوسویه و نقطه به نقطه بحث شد. حال اگر به ارتباط هم‌زمان بین چند نقطه نیاز باشد، می‌بایست از یک سخت‌افزار که ارتباط بین چند پایانه را فراهم می‌کند برای راه اندازی ویدئو کنفرانس استفاده کرد. چنین سخت‌افزاری MCU یا واحد کنترل‌کننده‌ی چندنقطه‌ای نامیده می‌شود و هر پایانه برای ارتباط به سایر پایانه‌ها ابتدا باید به این سیستم وصل شوند. سری‌های Room و Team کمپانی لایف‌سایز این امکان را علاوه بر این‌که خود یک پایانه نیز هستند فراهم می‌کنند. برای اتصال هم‌زمان تعداد بیش‌تری نقطه کمپانی لایف‌سایز سری Bridge و یا بستر نرم‌افزاری UVC Platform خود را پیشنهاد می‌کند. بستر UVC Platform روی هر نوع سروری قابل نصب است.